لوگو دکتر فرشته عباسلو
Search
Close this search box.
نکات مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی یکی از اقداماتی است که نیاز به پیگیری دارد. اکثر خانمها به برخی نکات مراقبتی بعد از جراحی توجه نمی کنند و این موضوع موجب مشکلاتی برای آنها می شود. از آنجایی که این جراحی برای زیبایی ناحیه تناسلی انجام می شود، عدم مراقبت صحیح بعد از عمل روی نتیجه نهایی تاثیر می گذارد. در این مطلب با بهره گیری از تجربیات دکتر فرشته عباسلو می خواهیم هر یک از این مراقبت ها را بیان کنیم. دکتر فرشته عباسلو بهترین جراح لابیاپلاستی در کرمان است.

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

نکات مهم در مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

شستشو و ضدعفونی کردن

اولین نکته در مراقبت های بعد از لابیاپلاستی که به شما توصیه می شود، شستشوی مرتب و ضدعفونی کردن زخم است. توصیه می شود برای ضدعفونی کردن از بتادین و برای شستشو از کف شامپو بچه استفاده کنید. در نهایت پس از هر بار ضدعفونی کردن و یا شستشو یک بار لابیاها را با استفاده از سشوار و با فاصله خشک کنید. استفاده از شوینده های معطر به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

شستشو باید بعد از هر بار دستشویی رفتن انجام شود. پانسمان های جدید باید به طور مرتب حداقل به مدت 5 روز یا تا زمانی که زخم خشک شود دوباره استفاده شود.

مصرف داروها

برطرف کردن تب خفیف با مصرف دارو

احتمال اینکه با یک تب خفیف و جزیی بعد از عمل روبرو شوید، خیلی کم است. در صورتی که احساس می کنید تب خفیف دارید، استامینوفن مصرف کنید. بهتر است این کار را با اطلاع پزشک خود انجام دهید.

استفاده از آنتی بیوتیک ها 

مصرف آنتی بیوتیک تا پنج روز بعد از عمل به شما توصیه می شود. پس از آن معمولاً زخم اپیتلیال می شود یا به قولی بسته می شود. با این حال برخی از جراحان به بیمار توصیه می کنند تا 10 روز آنتی بیوتیک خوراکی مصرف کنند. مصرف به موقع داروها از ابتلا به هرگونه عفونت پیگیری می کند.

تکسین درد

مهمترین نکته در مراقبت های بعد از لابیاپلاستی استفاده از داروی مسکن است. شما ممکن است دردهایی را در روزهای اول احساس کنید. درد معمولاً بعد از لابیاپلاستی وجود دارد و این امر کاملاً طبیعی است. برای کاهش درد می توانید از دو روش استفاده کنید. ابتدا از کمپرس یخ برای کاهش درد، تورم و التهاب استفاده کنید. اگر موثر و کافی نبود مسکن را زیر نظر متخصص مصرف کنید.

لباس های گشاد بپوشید

سعی کنید تا یک ماه بعد از عمل از پوشیدن لباس های تنگ پرهیز کنید. لباس های گشاد بپوشید و به طور مرتب لباس های خود را عوض کنید.

خودداری از استخر رفتن

در بیشتر مراقبت های بعد از لابیاپلاستی به بیماران توصیه می شود که از استحمام در وان و شنا کردن خودداری کنند. به جای آن دوش های کوتاه داشته باشند. فرج باید به آرامی تمیز و خشک شود. پانسمان روزانه با پانسمان تمیز همراه با شستشو با آب ولرم توصیه می شود. 

عدم برقراری رابطه جنسی

مهمترین نکته در مراقبت های بعد از لابیاپلاستی برای بهبود به موقع، به حداقل رساندن جای زخم و جلوگیری از عفونت است. حداقل 6 الی 8  هفته پس از جراحی از داشتن رابطه جنسی خودداری کنید.

فعالیت سبک

اگر شاغل هستید، توصیه می کنیم پس از عمل برای 5 روز و یا حداقل 7 روز مرخصی بگیرید. روزانه داشتن یک پیاده روی کوتاه می تواند برای شما خوب باشد. این کار به جلوگیری از ایجاد لخته کمک می کند. 

از راه رفتن زیاد، نشستن زیاد و کار شدید تا یک ماه اجتناب کنید، چرا که فشار موجب باز شدن بخیه ها و عفونت می شود. زور زدن، بلند کردن اشیا سنگین و دویدن نیز موجب باز شدن بخیه ها و خونریزی می شود. رانندگی تا یک ماه بعد از عمل نداشته باشید و از اسب سواری، دوچرخه سواری و نشستن بر اجسام خودداری کنید.

عدم استفاده از سیگار و دخانیات

استعمال دخانیات اغلب روند بهبودی را کند می کنند و حداقل به مدت 8 هفته نباید از آنها استفاده کرد.

داشتن یک رژیم غذایی سالم

مهمترین نکته در مراقبت های بعد از لابیاپلاستی جلوگیری از نفخ و یبوست است. برای جلوگیری از یبوست که باعث درد در ناحیه زخم می شود، یک رژیم غذایی با فیبر بالا و آب فراوان به شما توصیه می کنیم. مصرف داروهای ضد نفخ و کاهش مصرف سبزیجات و میوه خام می تواند به جلوگیری از نفخ کمک کند.

عوارض عدم انجام مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

عفونت

باز شدن بخیه ها

تورم و خونریزی شدید

تشکیل هماتوم یا تجمع غیر طبیعی خون

مرگ بافت نزدیک لبه ها

درد مزمن ناشی از تداخل عصبی عروقی

دیسپارونی یا رابطه جنسی دردناک

باقی ماندن اسکارها

نیاز به جراحی تجدید نظر برای اصلاح ظاهر لابیاها

سوالات متداول از مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

بهترین روش برای دستشویی بعد از لابیاپلاستی چیست؟

بهتر از سرویس فرنگی استفاده کنید و از اعمال فشار در نشستن خودداری کنید. پس از دستشویی هم بخیه را با شامپو کودک شسته و خشک کنید. استفاده از سشوار به خشک کردن هر چه بهتر بخیه ها کمک می کند.

چگونه بعد از لابیاپلاستی بخوابم که اسکار ها آسیب نبینند؟

بهتر است برای خواب از یک یا دو بالش بین پاهای خود استفاده کنید. سعی کنید لابیاهای بخیه خورده با هم برخورد نداشته باشند و یا به هم نچسبند.

پریودی بعد از لابیاپلاستی چگونه خواهد بود؟

معمولا متخصص زنان برای کنترل این مشکل مدتی مصرف قرص جلوگیری را به شما توصیه خواهد کرد تا بهبودی کامل بدست آید. البته خانم ها می توانند از تامپون برای کنترل خونریزی و خشک نگه داشتن لابیاهای جراحی شده استفاده کنند. 

بعد از انجام لابیاپلاستی نحوه نشستن چگونه خواهد بود؟

از بالش دونات برای نشستن استفاده کنید و به هیچ عنوان به بخیه ها دست نزنید.

کلام پایانی 

در نهایت باید گفت که مراقبت های بعد از لابیاپلاستی بیش از هر چیزی نیاز به زمان گذاشتن و توجه دارد. توجه شما است که به روند بهبودی هرچه بهتر کمک می کند. در این مطلب تمامی نکات مراقبتی را برای شما بیان کردیم. سعی کنید تمامی آنها را مطابق با صحبت های پزشک پیگیری کنید تا هر چه زودتر بخیه ها بهبود یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط